Gronia.org – Geliştirici Gezegeni


vuuuuuuuuuuuuuuu
Oyun yapımı ve geliştirilmesi ile ilgilenen kişilerin bir araya toplandığı,  tabir etmek gerekirse “geliştirici gezegeni” olan gronia.org tekrardan açıldı. Bilgi paylaştıkça çoğalır, bu yüzden herkesi forum sayfamıza bekliyoruz.
www.gronia.org
www.facebook.com/gronia.org

Oyun Geliştirmeye Yeni Başlayanlara “Tavsiyeler”


Gronia.org için hazırladım , oyun geliştirmeye yeni başlayan arkadaşlar için kendi deneyimlerime dayanarak yazdığım “tavsiyelerim” umarım faydalı olur.

Birçok level yapıp yarım bırakmak yerine tek level hazırlayın. Bu tek level içerisinde oyunun pause menüsünden yapay zekaya kadar herşey hazır olsun. Genelde evde yapılan hesap çarşıya uymaz oyun işlerinde yazdığınız bir kontrol levelde birçok bug çıkartabilir bir yandan kontrolü yaparken bir yandan da bire bir oyun içerisinde denemelisiniz. Bu size zaman ve deneyim kazandırır.


Birçoğunuz (ben dahil) büyük bir oyun projesi yapmak istemiştir. Birkaç arkadaş birleşip böyle bir iş yapabilirsiniz. Asla yapamazsınız demiyicem çünkü yapılabilir. Ancak büyük bir oyun projesi yapmak için en az 1 yıl kadar bir süre gerekir. Cod Moh gibi oyunlar büyük profesyonel ekiplerle 1 yıl gibi hatta daha uzun sürelerde geliştiriliyor ve arkalarında büyük bir para ve deneyim kaynağı var. Bu durumda kendinize şöyle bir bakın. Kendi imkanlarınız doğrultusunda daha basit oyun projelerine başlayın. Ufak bir oyun yapmak kötü birşey değil.


Büyük bir işe girişmek ilerledikçe sizi yıpratıcak ve arkaplanda olayların okadarda eğlenceli olmadığını göreceksiniz. Buda sizi oyun geliştirmeden soğutabilir asla böyle bir hataya düşmeyin.


Yaptığınız ilk projeniz ise bu oyundan para kazanmayı amaçlamayın. Oyun işi nerden yapsak para kazanırız mantığı ile yapılmaz. Birkaç yıl önce oyunlar artık bir sanat dalı olarak kabul edildi bunu unutmayın.


Hazır modeller vs. kullandığınız bir leveli asla benim tasarladığım level diyerek paylaşmayın. Grafiksel yada programlama anlamında birşey yapamamak suç değil. Çalışmaların sahiplerini oyunununuz içerisinde mutlaka belirtin.


Olumsuz eleştiri almak olumlu eleştiri almaktan faydalıdır. Olumsuz eleştirileri sinirlenip öfkelenmek yerine kaale alıp mutlaka uygulayın. Ancak Türkiye’de malesef ayağa kalkana çelme takılması gibi bir olay var. Bu tip durumlarda asla pes etmeyin.


Yaptığınız bir çalışmadan geri dönüş almak her zaman güzeldir. Ancak ilk maddede belirttiğim gibi belirli bir seviyeye getirmeden yaptığınız çalışmaya “oyun” demeyin. Oyun diyebilmeniz için programlama 2D , 3D alanda her şeyinin oynanabilir duruma gelmesi gerekmektedir.


Görsel olmasa bile programlama anlamında oynanabilir prototipler çıkartın ve test ettirin. Ne kadar çok kişi test ederse okadar geliştirmiş olursunuz projenizi. Bunun size oldukça faydası olur.


Edinebildiğiniz kadar çevre edinin. Oyun şirketinde çalışan insanları bulun ve onlarla konuşun elinizde facebook gibi bir nimet var. Ararsanız EA’dan tutun blizzard’a kadar her yerde çalışan Türkler var bulun ve konuşun o insanlarla.


Programlamadan anlamayabilirsiniz. Ancak modelleme alanında iyiyseniz mutlaka bir oyun motoru öğrenin ve tamamen size ait bir leveliniz olsun. Birkaç ağaç modelleyip haritaya dikmekten bahsetmiyorum. Kafanızda kurguladığınız bir hikaye yada multiplayer oyun için tamamen size ait leveller tasarlayın.”Tamamen size ait” kaplamasından UW’sine kadar ışıklandırılmasından gökyüzüne kadar tamamen sizin eseriniz olsun. Bu portfolyonuz için çok önemlidir.İlk çalışmanızda zaten sanat eseri çıkartmayı beklemeyin bu benim çalışmam demeniz yeterlidir. Aynı olay programlama içinde geçerli.


UDK Cryengine gibi motorlarda motor içerisinde dosyaları kullanıp bir sahne hazırlamak bu tamamen benim çalışmam demek için yetersizdir. Yaptığınız sadece bir mod’dur.


Piyasada birçok ücretsiz kullanabileceğiniz oyun motoru var ancak yeni başlayan birisi olarak eğitim kaynağı en çok olan motora yönelmelisiniz. Şuan örnek projesi eğitim kaynağı en çok olan motor Unity3D’dir. Burda önemli olan tutup UDK Cryengine gibi bir motorda görsel olarak güzel birşey yapmak değil sizin oyun motoru dediğimiz yazılımın her hattını öğrenmenizdir. Kimse sizden tek başınıza büyük bir iş beklemiyor.


Birçok alanda çalışmak yerine tek bir olana doğru yönelin oyun firmaları hem programcı hem modelci adam aramaz programcıysanız kendinizi bu alanda oldukça geliştirmeye çalışın aynı şekilde görsel üzerine çalışıyorsanız da bu olanda kendinizi geliştirin.


Tartışma = Bilgi Paylaşımı Birbirinize hakaret etmeden tartışın , bir konuda birşeyler bildiğinizi sanıyorsanız paylaşın varsa hatanız tartışarak düzeltir ve kendinizi geliştirirsiniz.


Eğitim olayı Türkiyede malesef yok denecek kadar az bu yüzden elinizdeki imkanları değerlendirin Programcıysanız yazılım , bilgisayar müh. gibi üniversiteleri kazanın faydası olmaz demeyin mutlaka faydası olucaktır.


Oyun işi = İngilizce , deli gibi ingilizce öğrenmeye başlayın.


Grup olarak çalışmak tek başınıza çalışmaktan iyidir. Bir yerde tıkandığınızda diğer kişi bir çözüm bulabilir. Karşılıklı olarak birbirinizi her alanda desteklersiniz.


Bir ekipseniz ekip olduğunuzu belirtin. 4 kişi ile AA Game Studios Ceo’su falan yazmayın.


İstanbul yada Ankara’da oturuyorsanız şanslısınız demektir birçok oyun firması var , bu firmalara stajer olarak kıyıdan köşeden girmeye çalışın zaten ufak start-up ofisler sizin gibi hevesli insanları arıyorlar orda oldukça güzel deneyim kazanabilirsiniz.


Benzer oyun yapmak suç değildir hiçbir zaman. Oyun yapımı dediğimiz iş bir geliştirme aşamasıdır. İyinin iyisini yapmak şeklinde ilerler. Sıfırdan oyun bulucam kurucam yapıcam şeklinde başlamayın uzmanlaştıkça ilerleyiceksiniz.


Bir projeden diğerine atlamayın, yaptığınız projenin sonunu iyi görmeseniz bile bitirin.


Her sene Türkiye çapında 48 saat süren GGJ etkinliği var mutlaka ve mutlaka katılın. İlk katılımdan sonrasını zaten ikincisini otomatikmen isteyeceksiniz.


Bir yada birkaç oyun projesi bitirmiş olabilirsiniz ancak kendinizi asla profesyonel biri olarak görmeyin alçak gönüllü olun. Daha yolun başındasınız.

Level Design ayrıdır Game Design ayrı bir olaydır. Game Design dediğimiz şey oyunun tüm oynanışını mekaniklerini çeşitli olaylarını , bir kişi bir düşmanı vurduğunda kaç puan alacak vb. gibi tüm detayların planlanması ve kurgulanmasıdır. Bunu yapan kişiye game designer denir ve Türkiye’de özellikle bu alanda kötü bir açık var malesef.  Ayrıca game design dökümanı dediğimiz bir döküman vardır bu döküman içerisinde tüm oyunun detayları yer alır.

Örnek Dökümanlar :
https://dl.dropboxusercontent.com/u/75021479/GozdeCetin-GDD.doc
https://dl.dropboxusercontent.com/u/75021479/Oyun%20Dizayn%C4%B1-3.ppt

Daha iyi grafik daha iyi oyun demek değildir. Herşeyden önce önemli olan eğlencedir. Oyun bir eğlence aracıdır. Eğlenceyi gülmek olarak algılamayın her anlamda , aksiyonda korkuda bir eğlence biçimidir.
427671_3338024937815_173316735_n

Oyun kültürünüzü geliştirin. Temple Run oyunu türünün ilk örneği değildi çok daha öncesinde yapılmıştı ve beğenilmişti.  Bu yüzden oyun kültürünüzü olabildiğince geniş  tutun.
pepsiman

Harika bir oyun yapıp bitirseniz bile , oyunun birde pazarlama yönü vardır. Bu işi yapan şirketler var , ben oyunu koyarım nasıl olsa güzel hit olur gerisi gelir şeklinde bir yanılgıya düşmeyin. Düzgünce tanıtımı yapılmadığı için bilinmeyen harika oyunlar var. Bu yüzden oyun inceleme sitelerine ve oyunun reklam kısmına önem verin. Eskiye nazaran daha iyi  bir “oyun basınımız” var artık. Türk oyunu dendiğinde mutlaka destek veriyorlar. Örn. Merlinin Kazanı gibi.

Bir ofis yada ortamınız olmayabilir ancak skype yada diğer yollardan ortak olarak çalışabilirsiniz.  Ortak çalışmak tekil çalşmaktan çok daha önemlidir. Bir oyun projesi geliştirmekte takım oyunu oynamak çok önemlidir. Sonuçta “oyun geliştirmek” ekip işidir.

Oyun hikaye kısmı çok önemlidir. Hikaye ağırlıklı oyun türleri mevcut ve seviliyor. örn. walking dead gibi. Bu yüzden yaptığınız ufak bir mobil oyun olsa bile basit bir senaryosu mutlaka olsun. Örn. Angry Bird’in hikayesi gibi.

Kopya oyun yapmayın birebir herşey aynı olmasın asla, yaptığınız oyuna mutlaka birşeyler katın.

Programlama’da birçok olayın hazır scriptleri mevcut ancak çok basit birşey olsa bile sıfırdan elinizle yazın,  bunun size katkısı beklediğinizden çok olucaktır. Kopyala yapıştır yapmayı asla kendini geliştiren birine tavsiye etmiyorum. Hatta önemli kodları aklınızda kalması için keat kalem ile bir defter not edebilirsiniz.

Oyun “Alemini” takip edin. Hangi oyun ne kadar tutuldu özellikleri neydi neden bukadar sevildi , oyun hakkında ne incelemeler yazıldı gibi.

Kendi Ülkenizdeki “Oyun Alemini” tanıyın. Zamanına damga vurmuş oyunları inceleyin. Zamanında Knight Online neden bu kadar sevildi yada diğer oyunlar. League Of Legends şuan Türkiye’de en çok oynanan oyunlardan biri neden bu kadar sevildi, bunları araştırın ve üzerine düşünün. Eğer lol Türk oyuncuları tarafından bu kadar seviliyorsa sizin geliştirdiğiniz oyunda bu biçimde olduğunda neden sevilmesin ?.

Basitten başlayarak “Game Design” yapın , bunun üzerine kafa yorun,  kafanızda kurguladığının oyun biçimini metine dökün. Görsel olarak çizin , oyun dinamiklerini yapısını herşeyini kurgulayın. Yolun başındasınınız bundan 10 yıl sonra bu gurguladığınız dinamiklerin ne kadar geliştiğini göreceksiniz. Geleceğe yatırım yapın.

Paylaşım konusunda Türkiye’de oldukça kötü bir durum var herkes bana gelsin mantığı ile bakıyor etrafına, benden de başkalarına gitsin şeklinde davranan insan az. Paylaşıcağınız bilginin çapı önemli değil yeterki paylaşım havuzuna birşeyler bırakın.

Oyun geliştirmek zahmetli , sıkıntılı ve her yönüyle çileli bir iştir çağımızın hastalığı üşengeçliğe yakalanmayın emek yoksa karşılığıda olmaz.

Kaynak
http://gronia.org/konu-oyun-gelistirmeye-yeni-baslayanlara-tavsiyeler-guncellendi-202.html

GGJ 2014 Ege Ardından ..


Selamlar

Her sene düzenlenen global game jam etkinliği bu senede sona erdi. Bu sene toplamda 8 lokalizasyon vardı. Ankara , İstanbul , İzmir , Gazimağusa  ve lefkede düzenlendi.   Bu senenin konusu oldukça ilginçti konu : “Gördüğümüz şeyleri oldukları gibi görmeyiz, kendimiz nasılsak onları da öyle görürüz.” konuyu açıkçası hiç beğenmedim çünkü belirsiz biraz nerden çekerseniz ordan birşeyler çıkıyor.   Ben İzmirdeki GGJ Ege etkinliğine katıldım.   Buradan Organizasyon ekibine çok teşekkür etmek istiyorum özellikle emeği çok olan Ayşen Armağan’a teşekkür ederiz tüm jamer’larla bir anne şevkatinde ilgilendi.  GGJ Ege organizasyonunu değerlendirecek olursak yemekler geçen seneye göre  güzeldi , masa pc sıkıntısı yaşamadık , sınırsız redbull iyi oldu en çok içenlerden biriyim 🙂  , tek sıkıntı uyku problemiydi. Çalışma masamızın altı bizim için aynı zamanda yatak oldu bakınız yan masadaki şekilde görüldüğü gibi bir arkadaşımız oldukça iyiydi bu konuda. Bunun haricinde on numara bir etkinlikti emeği geçen herkese teşekkür ediyorum burdan.
1609879_10201866114468721_1445548752_n

GGJ konusuna verdiğimiz tepkiyi ggj2012 için yapılan  şu resim çok iyi açıklıyor
420969_3119030182968_503679710_n

Sevgili ekip arkadaşlarım Ahmet Türk , Ferdi Şen , Birhan Dursun  , Egehan Doğan ‘a verdikleri emeklerden ötürü çok teşekkür ediyorum. Sonlara doğru harbiden sıkıştık yetiştiremiyicez diye baya bir çalıştık. yazdığımız şeylerin birçoğunu gösteremedik.  Oyunumuzun ismi “Welcome to the Jungle”  linkteki Ultimate edition versiyonu (normalde oyunda o koyun yok :))  )

Buradan oynayabilirsiniz :   http://brhndursun.com/WTTJ/

GGJ Ege Türm Oyunlar
http://globalgamejam.org/2014/jam-sites/ggj-ege/games

Etkinlikten kareler

935129_10202856228835141_1928014704_n 1011868_10202834632415244_228297423_n 1157567_10202859380953942_782826835_n 1507108_10152049471199597_718330516_n 1656389_10202856228475132_1489836685_n 1779304_10152049491509597_101999600_n

0.A.D Open Source RTS Projesi Alpha Versiyonu Yayınlandı !


new-0ADEmpiresAscendant

Bir süre önce bağış sitesi indiegogo’da karşılaştığım açık kaynak rts projesini sizlerle paylaşmak istiyorum. Senelerdir Age Of Empires benzeri görsel olarak iyi bir oyun bekliyordum. Malesef age of tarafından pek ses seda yok ancak indie (bağımsız) geliştiriciler tarafından geliştirilen bu oyunu gördüm. Yapılan çalışmalar görseller müzikler tamamen orjinal kendine has bir oyunu yapmışlar. Geçtiğimiz günlerde bir alpha versiyonu yayınlandı. Gameplay videosunu buradan izleyebilirsiniz.
Bir oyun geliştirici olarak strateji oyunu geliştirmenin (heleki böyle bir kalitede) ne kadar zor ve emek isteyen bir iş olduğunu söylemek isterim. Bu yüzden geliştiren ekibi tebrik etmek istiyorum oldukça başarılır bir çalışma çıkartmışlar. Darısı bizim başımıza :))

Alpha Versiyon (Pc , Mac , Linux) :
http://play0ad.com/alpha-15-osiris/

Indiegogo Sayfası:
http://www.indiegogo.com/projects/support-0-a-d-an-open-source-strategy-game